Malarstwo akwarelowe ma swoją specyficzną naturę. Oprócz umiejętności posługiwania się samymi farbami, niezwykle ważne jest posiadanie odpowiednich materiałów, które wydobędą walory naszej pracy oraz przedłużą jej żywotność. Papier, na którym malujemy akwarelą jest więc niezwykle ważnym elementem. Odpowiednio dobrany pozwoli uniknąć nieprzyjemnych i irytujących sytuacji w samym procesie malowania. Pozwoli również wydobyć i podkreślić intensywność użytych kolorów, zapewni odpowiednią trwałość naszej pracy czy zwyczajnie pozwoli stawiać plamy o określonej formie.
Na pewno wielu z was doświadczyło sytuacji, kiedy nie mogliśmy uzyskać określonego kształtu plamy, bo papier nie do końca współpracował. W tym wypadku nie ma jednego właściwego wyboru i zależy on od tego jaki jest charakter naszej pracy. Czy malujemy bardzo szczegółowo, na mniejszych formatach, czy pracujemy w szybkim, szkicowym charakterze pozwalając by plamy rozlewały się, przenikały. Ze względu na bardzo zróżnicowane potrzeby artystów, mamy na rynku szereg różnych papierów akwarelowych. Dziś powiem wam jakie według mnie są najlepsze i sprawdzą się każdemu.
Dlatego radziłabym posiadać osobny papier do akwareli i osobny do rysowania, bo oba typy papieru między sobą się różnią.

FORMAT PAPIERU
Papier możemy kupić w pojedynczych arkuszach lub w blokach. Bloki najczęściej spotykamy w standardowych rozmiarach – A4, lub A3, choć bywają i większe i mniejsze. Natomiast przy kupowaniu papieru w arkuszach, oprócz powyższych standardowych formatów możemy kupić większe formaty.
Jeśli więc wolisz pracować na większych formatach niż A3 łatwiej będzie kupić pojedyncze arkusze. To też dobre rozwiązanie jeśli chcemy wypróbować różne rodzaje podłoży i wybrać dla siebie odpowiednie.
Papier w blokach to wygodne rozwiązanie, warto więc zastanowić się czy chcemy by blok był na spirali, czy klejony – może być klejony jednostronnie lub czterostronnie. Niezależnie od wyboru bloku, każda z tych opcji pozwala na malowanie bez wyrywania kartek i przymocowywania ich na osobne podłoże. Dlatego jest to świetna opcja do zabierania takiego papieru w plener i szkicowania. Radziłabym jednak wyrywać poszczególne jeśli lubimy pracować na bardzo mokrym papierze, wilgoć może przedostać się do arkuszy znajdujących się pod spodem.
Obejrzyj mój film o szkicowaniu, klikając TUTAJ.
Jeśli chcemy rozdzielać arkusze, to konieczne jest wtedy używanie nożyka, który pozwoli uniknąć roztargania papieru.
Zajrzyj do mojego ostatniego wpisu, o tym jak malować akwarelą, który znajdziesz TUTAJ.

SKŁAD PAPIERU
Najczęściej spotykane w sklepach plastycznych papiery do akwareli to te wykonane ze 100% celulozy. Jednak te najlepsze i najbardziej cenione przez profesjonalnych akwarelistów to papiery wykonane ze 100% bawełny. Oczywiście papier celulozowy, bądź celulozowo – bawełniany, to również dobra opcja, zwłaszcza jeśli ktoś dopiero zaczyna naukę malowania. Warto jednak przetestować z czasem papier bawełniany by przekonać się o tym jaka zachodzi między nimi różnica w użyciu i czy ona nam odpowiada.
Przykładem 100% bawełnianego papieru są:
SMLT Professional Art Watercolor Pad,
Clairefontaine Fontaine Watercolour
Canson Fontenay CP,
Arches Moulin du Roy
GRAMATURA PAPIERU AKWARELOWEGO
O tym czym jest sama gramatura papieru pisałam już we wpisie, który możesz przeczytać tutaj.
Krótko mówiąc to ciężar m2 kwadratowego papieru. Im cięższy- tym grubszy. W przypadku papierów akwarelowych gramatura waha się od 190 do nawet 800g/m2. Najczęściej spotykane papiery akwarelowe mają jednak ok 300g/m2.
Im papier jest grubszy tym mniej marszczy się pod wpływem wilgoci. Dobór gramatury powinien być więc uzależniony od charakteru naszej pracy. Jeśli używamy bardzo dużo wody, pracujemy mokre w mokre, czy na większych formatach, to warto wybrać wysoką gramaturę (np.600g/m2), by papier się nie falował i odkształcał. Natomiast te o mniejszej gramaturze (300g/m2) mogą się marszczyć jeśli używamy zbyt dużo wody. Natomiast jeśli nie zalewamy podłoża wodą, i nie potrzebujemy pracować na zbyt dużym formacie, to taki papier też może okazać się wystarczający.

FAKTURA PAPIERU
Papiery mogą być i gładsze i bardziej fakturalne. W zależności od producenta, każdy papier różni się między sobą rodzajem takiej faktury. W tym przypadku nie ma jednej rady – trzeba sobie przetestować różne opcje by wybrać odpowiedni dla siebie. Ważne jest by nie używać papierów zbyt śliskich (np. papier kredowy), bo farba nam będzie „płynąć” i z czasem będzie się pudrować.
Faktura papierów najczęściej określana jest na trzy sposoby:
Papier satynowy (Prasowany na gorąco, HP, Hot Press)– to papier o dość gładkiej powierzchni, przydaje się do malowania w sposób bardzo precyzyjny, z dużą ilością detali. Każda nawet najcieńsza kreska postawiona farbą zachowa na takim podłożu swój delikatny kształt. Przykładem może być papier Fabriano Artistico HP, Arches HP.
Papier drobnoziarnisty (prasowany na zimno, Cold Press, NOT, Grain Fin) posiada delikatną fakturę, jest więc dość uniwersalny i chyba najczęściej wybierany. Przykładowo taki papier to Daler Rowney Aquafine, Canson Fontenay CP lub Arches CP,
Papier gruboziarnisty (Torchon, Rough) posiada już dość szorstką fakturę, w zagłębieniach której dobrze zatrzymuje się woda. Ten papier będzie najbardziej odpowiedni do malowania z dużą ilością wody, natomiast praca z dużą ilością detali może być trochę utrudniona. Przykładem może być papier Arches Rough.
Papier Clairefontaine Cardinal to przykład papieru, który łączy dwie ostatnie cechy. Arkusze z jednej strony są drobnoziarniste – z drugiej gruboziarniste. Jest to dobra opcja dla niezdecydowanych.

PAPIER BEZKWASOWY
Niegdyś produkcja papieru wyglądała zupełnie inaczej niż obecnie. W produkcji papieru wykorzystywano substancje o charakterze kwasowym, co doprowadziło na przestrzeni lat do ogromnych strat kulturowych. Obrazy, rysunki, grafiki, książki i wiele innych dzieł mających znaczenie dla naszej historii, uległo pod wpływem tego czynnika ogromnej destrukcji. Papiery o kwasowym charakterze z biegiem lat żółkną, stają się bardzo kruche i zaczynają degradować.
Dlatego obecnie wprowadzone są normy (ISO 9706), za sprawą których przemysłowo produkowany papier powinien posiadać charakter alkaliczny zamiast kwasowego. Dzięki temu żywotność papieru jest o wiele większa, a nasze prace mają szanse przetrwać dla przyszłych pokoleń.
Niektórzy mają bardzo niedbały stosunek do trwałości swoich prac. Jednak dobór kiepskich materiałów może spowodować bardzo duże zmiany już na przestrzeni pierwszych lat od namalowania swojego obrazu.

Jeśli macie taką możliwość – zainwestujcie w materiały lepszej jakości i dbajcie o swoje dzieła, by mogły cieszyć oko jak najdłużej. Pamiętajcie również o tym, że żaden papier nie jest niezniszczalny i przechowujcie zarówno swoje prace jak i czyste arkusze w teczce. Wszelkie zagięcia, rozerwania papieru, ciężko samemu zreperować, a to ogromnie wpływa na ostateczną estetykę waszej pracy.
Zajrzyj również na mój kanał na platformie YouTube, który znajdziesz TUTAJ

2 komentarzy